آستانه ی شاخص توده بدنی به عنوان یک عامل خطر برای دیابت در سراسر جهان متفاوت است

16ژوئیه 2021 - در ارتباط بین BMI و خطر دیابت، تفاوت های اساسی بین کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​وجود دارد. کشورها می توانند دستورالعمل های غربالگری دیابت رابا تعیین آستانه های اختصاصیBMI ، سن و جنسیت برای جمعیت خاص خود بهینه سازی کنند. در برخی از نقاط جهان، آستانه ی  BMIو سن، نسبت به آستانه هاییکه در دستورالعملهای فعلی غربالگری دیابت مورد استفاده قرار می گیرد، پایین تر است.

افزایش بی سابقه ی افراد دارای اضافه وزن و چاق در کشورهای با درآمد کم و متوسط​​ (LMIC) منجر به افزایش نگران کننده ی دیابت در این مناطق شده است. از مجموع 463 میلیون فرد مبتلا به دیابت در سراسر جهان، 79٪ در کشورهای LMIC زندگی می کنند.

با این حال، تاکنون داده های تجربی محدودی برای راهنمایی پزشکان و سیستم های بهداشتی بمنظور تعیین آستانه ی شاخص توده بدنی  (BMI)خاص یک جمعیت برای غربالگری دیابت وجود داشته است. دکتر Jennifer Manne-Goehler، عضو هیئت علمی مرکز اسناد پزشکی در مرکز ارزیابی اقدامات پزشکی در بیمارستان عمومی ماساچوست، گفت: گایدلاین سازمان بهداشت جهانی غربالگری دیابت را برای افراد 40 ساله و بالاتر با نمایه توده ی بدنی 25 کیلوگرم بر متر مربع و بالاتر توصیه کرده است، اما ما از مدتها قبل به این موضوع که یک آستانه ی ثابت برای BMI و سن برای غربالگری دیابت در تمام مناطق جهان بهینه نمی باشد، شک داشتیم. هدف ما این بود که رابطه ی بین BMI و خطر دیابت را در بسیاری از کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​ ارزیابی کنیم، تا سیستم های بهداشتی هر یک از کشورها موثرترین برنامه های غربالگری را برای جمعیت خود در نظر بگیرند و از منابع محدود خود بطور بهینه  استفاده کنند.

دکتر مان گوهلر و محققانی از 57 کشور، 5 سال را صرف جمع آوری داده های بیش از 680 هزار نفر در LMIC،شامل اطلاعاتی در مورد وزن، قد و نشانگر زیستی دیابت - اندازه گیری قند خون یا هموگلوبین A1c– کردند.

این مطالعه، اولین تحقیق در نوع خود است که تفاوت های منطقه ای قابل توجهی را در ارتباط بین BMI و خطر دیابت به تصویر کشیده است. در تمامLMIC ها، افرادی که BMI آنها 23 کیلوگرم در متر مربع یا بیشتر بود، در معرض خطر بیشتری برای دیابت بودند. با این وجود، تنوعی در BMI بهینه برای انتخاب افراد برای غربالگری دیابت در بین مناطق و جنسیت ها، وجود داشت که از 23.8 کیلوگرم بر متر مربع در مردان در شرق و جنوب شرقی آسیا تا 28.3 کیلوگرم در متر مربع در میان زنان در خاورمیانه، آفریقای شمالی، آمریکای لاتین و کارائیب، متغیر بود. محققان همچنین در چندین منطقه تفاوتهایی را در خطر ابتلا به دیابت در میان رده های BMI، یافتند. به عنوان مثال، برای مردان و زنان در جنوب صحرای آفریقا و آسیای شرقی / و جنوب شرقی، خطر ابتلا به دیابت در بین افراد دارای اضافه وزن و چاق 100٪ افزایش داشت. این یافته ها تا حدی، از مطالعات منتشر شده و رو به رشد در کشورهای آسیایی و آسیای جنوبی حمایت می کند، این مطالعات نشان داده اند که برای توصیف بهتر خطر متابولیسم در این جمعیت باید از آستانه ی BMI پایین تری استفاده شود.

در حالی که دیابت در افراد میانسال و بالاتر از آن، افزایش یافته است، نسبت افراد دیابتی در تمام مناطق در گروه سنی 35 تا 44 و در مردان 25 تا 34 ساله در جنوب صحرای آفریقا، به شدت افزایش یافته بود. دکتر مان گوهلر می گوید: تشخیص سریع تر دیابت در بزرگسالان جوان می تواند از عوارض طولانی مدت این بیماری جلوگیری کند. وی افزود: ما امیدواریم كه سیاست گذاران در کشورهای LMIC این شواهد را مفید دانسته و سعی کنند كه منابع محدود خود را برای بهینه سازی غربالگری دیابت برای جمعیتشان بخوبی اختصاص دهند.

این تحقیق همچنین قدرت همکاری بین کشورها برای ایجاد شواهد مهم برای اطلاع از دستورالعمل های بهداشت عمومی را نشان می دهد. دکتر مان گوهلر می گوید: زمانی كه هر كشوری فقط بر اساس نظرسنجی در یك كشور خطر دیابت را در نظر می گیرد، نتیجه گیری معنی دار جهانی در سطح بالا دشوار است. در حال حاضر، سازمان بهداشت جهانی در حال ایجاد یک استراتژی جهانی به نامGlobal Diabetes Compact  برای افزایش مراقبت از افراد دیابتی است. وی افزود: ما معتقدیم كه همکاری بسیاری از محققان در این 57 كشور می تواند به شما در اطلاع رسانی بهترین روشهای غربالگری دیابت در سراسر جهان كمك كند.

دکتر Siméon Pierre Choukem، رئیس دانشكده پزشكی و علوم دارویی، دانشگاه داشانگ در کامرون، در یک تفسیر مرتبط با این مقاله در مجله ی The Lancet، نوشته است: کشورهای کم درآمد و با در آمد متوسط، اکنون پاسخ های خاص مبتنی بر شواهد برای" چه کسی؟ چه زمانی و چه مقدار؟ " در مورد پیشگیری و غربالگری دیابت در ارتباط باBMI ، دارند. این نتایج پیامدهای عمده ای در بهداشت عمومی دارد زیرا بار واقعی دیابت درLMIC ، به دلیل دستورالعمل های غربالگری فعلی دست کم گرفته می شود اما تا چه حد، هنوز مشخص نیست.

این تیم بین المللی از محققان اکنون در حال بررسی اندازه ی دور کمر برای افزایش دقت ارزیابی خطر دیابت در هنگام استفاده از BMI هستند، آنها همچنین در حال بررسی رابطه بین عوامل رفتاری - الکل ، سیگار ، فعالیت بدنی و رژیم غذایی - و خطر ابتلا به دیابت هستند. در آینده، محققان همچنین امیدوارند که در این 57 کشور همکاری هایی از جمله نظرسنجی ها در کشورهای با درآمد بالا برای مقایسه مستقیم در طیف وسیع تری از تنظیمات بهداشت جهانی انجام شود. دکتر مان گوهلر می گوید: سیستم های بهداشتی در هر کشور باید بهترین استفاده را از منابع خود برای بهبود سلامت جمعیتشان بکنند.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/07/210715193641.htm